Wojciech 'Wasyl' Wiszniewski i Jerzy Ziętal jako pierwsi żeglarze z naszego regionu opłynęli przylądek Horn
Wojciech "Wasyl" Wiszniewski i Jerzy Ziętal jako pierwsi żeglarze z naszego regionu opłynęli przylądek Horn.Materiały i zdjęcia przekazane przez „Wasyla” a szersza relacja na stronie klubowej obu żeglarzy.
Jacht SELMA stalowy kecz, zaprojektowany przez znanego francuskiego konstruktora Georga Azueppe-Brennera, został zbudowany w stoczni CM Merret w Bretanii. Linie teoretyczne oparto na liniach znanego w tamtym czasie z prędkości i dzielności morskiej jachtu regatowego KriterII. Selma posiada dwa niezależne stanowiska sterowania. Jedno umieszczone w kokpicie, drugie w wygodnej sterówce. Komora przeciwzderzeniowa w dziobie, odcinane drzwiami wodoszczelnymi forpik i maszynownia, oddzielony grodzią wodoszczelną achterpik, miękkie wejście w wodę stewy dziobowej dają bezpieczny jacht do żeglugi na daleką północ lub południe. Długie cumy na bębnach pozwalają na cumowanie w nietypowych miejscach. Sonar pomaga w nawigacji na płytkich i słabo zmapowanych akwenach.
długość kadłuba : 20,28 m
szerokość : 4,95 m
wysokość boczna : 3,96 m
zanurzenie : 2,67 m
materiał kadłuba : stal
rok budowy : 1981
ilość miejsc : 12
typ ożaglowania : kecz
Ziemia Ognista (hiszp. Tierra del Fuego), archipelag u południowych wybrzeży Ameryki Południowej, oddzielony od kontynentu Cieśniną Magellana i oddzielony od Półwyspu Grahama na Antarktydzie Cieśniną Drake’a o szerokości ok. 1000 km.
Powierzchnia Ziemi Ognistej wynosi 73,7 tys. km².
Przylądek Horn (hiszp. Cabo de Hornos) – skalisty przylądek położony na wyspie Horn, w archipelagu Ziemi Ognistej (Chile). Stanowi on najdalej na południe wysunięty punkt Ameryki Południowej (55°59′ S, 67°16′ W), Przylądek Horn wyznacza granicę między Pacyfikiem a Atlantykiem.
Został tak nazwany przez holenderskiego żeglarza Willema Schoutena, który opłynął go jako pierwszy 26 lipca 1616. Nadał mu nazwę Kaap Hoorn na cześć miasta Hoorn, z którego pochodził.
Opłynięcie Przylądka Horn jest trudnym zadaniem, ze względu na panujące tu zwykle trudne warunki pogodowe. Przepływającym statkom zadanie ułatwia utrzymywana przez Chile latarnia morska.